Hvad er UTH?
UngTårnbys Heltidsundervisning (UTH) er et visiteret undervisningstilbud udviklet i samarbejde mellem UngTårnby, Center for Skoleog Fritidsliv og Center for Børn og Familie.
Tilbuddet drives af UngTårnby, som har mange års erfaring i arbejdet med unge, der af forskellige årsager ikke har haft udbytte af folkeskolens almindelige rammer.
Selve visitationsprocessen går via folkeskolernes kompetencecentermøder. UngTårnby kan IKKE visitere til UTH; den kompetence ligger i Tårnby Kommunes visitationsudvalg.
Når først visitationen er på plads, kan vi i UTH hurtigt iværksætte en samlet indsats, når en ung har brug for noget andet end den almene folkeskole.
Undervisningen svarer til folkeskolens niveau, men vi er fritaget for de almindelige krav til fx fagfordeling og læseplaner. Det giver os frihed til at skabe en skolehverdag, der er fleksibel, meningsfuld og tilpasset den enkelte elevs behov.
Målgruppe
Eleverne i UTH kan have meget forskellige udfordringer, som eksempelvis kan se sådan ud:
-
Skolevægring eller skoletræthed – når det er blevet svært eller uoverskueligt at komme i skole
-
Lavt selvværd eller manglende selvtillid – når den unge har brug for at genopbygge troen på sig selv
-
Udfordringer i det sociale – fx vanskeligheder med relationer, samarbejde eller trivsel i fællesskaber
-
Behov for særlig støtte – fx individuelt tilrettelagte forløb, en anderledes pædagogisk tilgang eller hjælp til uddannelsesvalg og praktiske færdigheder
-
ADHD, autisme eller andre lette diagnoser – når en diagnose spiller ind og kræver en mere målrettet indsats
Formål og forældresamarbejde
Formålet med UTH er at styrke de unges forudsætninger, så de gradvist bliver parate til de krav og muligheder, voksenlivet indebærer. Det kan handle om:
-
At finde motivation og retning i forhold til uddannelse eller praktik
-
At udvikle sociale kompetencer og relationsfærdigheder
-
At skabe struktur og stabilitet i hverdagen
-
At styrke personlige ressourcer og troen på egne evner
Forældresamarbejde
Forældrene er en central samarbejdspartner. Vi lægger vægt på tæt, systematisk og
respektfuld dialog med hjemmet. Sammen skaber vi rammerne for, at den unge kan lykkes
både fagligt, socialt og personligt.
Undervisningen
Undervisningen
Vi møder de unge med udgangspunkt i deres individuelle forudsætninger – fagligt, socialt
og personligt
Undervisningen omfatter:
- Skolefaglig undervisning i primært dansk, matematik og forløb i engelsk
- Sociale aktiviteter
- Praktik- og brobygningsforløb, hvor vi tilstræber at skabe det bedst mulige match mellem interesser, fagligt niveau og uddannelsesønsker
Teamet bag UTH består af:
-
Klasseteamet består af to lærere og en pædagog der tilsammen har mange års erfaring i arbejdet med udsatte unge
Tilgangen til de unge
Alle unge har forskellige forudsætninger og behov. Ved indskrivning udarbejder vi derfor en individuel handleplan med tydelige mål og rammer. Handleplanen danner grundlag for elevens hverdag og sikrer de bedste betingelser for udvikling og trivsel.
Den pædagogiske tilgang bygger på anerkendelse, mentalisering og low arousal. Det betyder, at vi møder de unge med forståelse og ro, respekterer deres perspektiver og samtidig skaber trygge rammer for læring og udvikling.
Den ønskede effekt
Målet med indsatsen i UTH er, at de unge gradvist opnår større trivsel, robusthed og handlekompetence. De unge skal:
-
Opleve øget motivation og tro på egne evner
-
Opnå bedre struktur i hverdagen og styrket selvstændighed
-
Udvikle sociale færdigheder og relationskompetencer
-
Blive mere parate til uddannelse, praktik eller andre fremtidige veje
På den måde skaber vi et trygt og udviklende læringsmiljø, hvor de unge får mulighed for at lykkes – og bevæge sig videre mod nye mål.
Praktiske forhold
UTH har base hos UngTårnby (Løjtegårdsvej 167), hvor der er indrettet særlige lokaler til formålet. Derudover råder vi over flere faciliteter:
- På UngTårnbyhar vi adgang til faglokaler, herunder musik, kreative værksteder, videoredigering, 3D-printere og idrætsfaciliteter.
- Klub Tårnbys forskellige faciliteter.
- En minibus, som giver mulighed for ture og undervisning på forskellige lokaliteter i løbet af dagen.