Princip for trivsel og god omgangstone

Trivsel og god omgangstone

Med dette princip ønsker vi at beskrive, hvorledes det forventes, at omgangstonen er på UngTårnby. Princippet gælder for alle, der færdes på UngTårnby, dvs. elever, personale forældre og eksterne samarbejdspartnere. Vores princip er skabt på baggrund af og med afsæt i teorien bag vores arbejde med Skolestyrken, der er et af Tårnby Kommune trivselsværktøjer.

Det anerkendende sprog

På UngTårnby forventes det:

At alle taler ordentligt og med respekt til og om hinanden

At forældre, personale og andre voksne griber ind, når de hører elever tale truende, nedsættende eller ydmygende til andre elever eller voksne

At hjemmene støtter skolen i arbejdet med at lære eleverne respekt for andre mennesker

At alle er opmærksomme på egen sprogbrug som positive forbilleder

At vi har fokus på de gode historier

At vi tager udgangspunkt i elevernes og hinandens ressourcer og kompetencer

Når unge ikke tænker over, hvad det kan betyde for andre, at de bruger truende, nedsættende eller ydmygende ord og vendinger, arbejdes der på at give eleverne redskaber til at vende situationen om og forestille sig, hvordan de selv ville føle det, hvis andre truede dem eller kaldte dem ydmygende og nedsættende ting.

På UngTårnby arbejder vi aktivt med problemstillingen. Vi tager det alvorligt, hvis vi hører nogen sige truende, ydmygende eller nedsættende ting til andre. Vi tager det op i alle klasser. Vi diskuterer med eleverne, hvad respekt for andre mennesker betyder; beder dem om at vende tingene om og mærke efter, hvordan de selv føler.

Forældrene eller værger er de vigtigste personer i unges liv, og derfor har vi brug for, at de støtter skolen i arbejdet med at hjælpe de unge til at tale ordentligt og med respekt til alle mennesker – børn, unge og gamle.



Antimobbestrategien

·       Strategien er et dynamisk værktøj.

·       Alle sager og situationer skal behandles enkeltvis

·       Mobning foregår i sociale relationer og er ikke et individuelt og personligt fænomen

·       Mobning er ikke det enkelte barns problem, men gruppens/klassens/skolens

Hvad er mobning?

Mobning er systematiske udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, som mangler sammenhold eller har en lav tolerance. Konsekvensen bliver, at en ung (eller voksen) bliver udstødt fra fællesskabet. Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik. Det handler om onde mønstre – ikke onde mennesker. Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er en bevidst handling. For at undgå mobning skal vi opbygge trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle.

 

Digital mobning

En ung, der bliver mobbet online, har aldrig fri. Mobningen er ikke kun begrænset til skolen, men foregår døgnet rundt. Det er lettere at mobbe, når man ikke står ansigt til ansigt, og afsenderen kan være anonym. Sproget kan virke meget hårdere, når kropssproget mangler, og det er nemt at misforstå hinanden. Beskeder og billeder kan blive delt og set af rigtig mange, og konflikterne eskalerer hurtigere på nettet. Derfor har de unge ofte brug for hjælp til at løse dem

Målet med vores antimobbestrategi

·       Vi vil opnå positive fællesskaber med en høj tolerance i forhold til forskelligheder

·       Vi vil skabe et trygt miljø med gensidig respekt og fælles forståelse og handlekompetence

Det er naturligvis vigtigt, at forældre, elever og personale er bekendt med, hvordan vi forebygger og handler i forbindelse med mobning.